Bach-urkukonsertti

su 4.12. klo 14.00 – 15.30
Urkuri ja cembalisti Markku Mäkinen

Kinnulan kirkko

Bach, Porthan ja Mäkinen juhlivat! Vuosien 2022 – 2023 aikana urkuri ja cembalisti Markku Mäkisen on tarkoitus soittaa J. S. Bachin koko urkutuotanto Martti Porthanin rakentamilla uruilla eri puolilla Suomea 14 konsertissa. Kinnulan konsertti pidetään 4.12. klo 14!

Urkuri ja cembalisti Markku Mäkinen (s.1973) on monipuolinen muusikko, joka esiintyy säännöllisesti kotimaan lisäksi eri puolilla Eurooppaa omin soolokonsertein ja kamarimuusikkona. Hän on tehnyt aktiivisesti yhteistyötä lukuisien eturivin laulajien ja instrumentalistien kanssa sekä toiminut kosketinsoittajana monissa maamme sinfoniaorkestereissa ja vanhan musiikin yhtyeissä. 

Koulutuksensa Mäkinen on saanut Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi 1999. Hän suoritti A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin urkujensoitossa 1998 prof. Olli Porthanin johdolla ja cembalonsoitossa 2001 Kati Hämäläisen oppilaana. Opintojaan hän on täydentänyt lukuisilla koti- ja ulkomaisilla mestarikursseilla. Vuosina 1998-2000 hän jatkoi urkujensoitonopintojaan Amsterdamin konservatoriossa prof. Jacques van Oortmerssenin johdolla suorittaen Tweede fase –tutkinnon (solistidiplomi) erityismaininnalla ”cum laude”.

Mäkisen kilpailumenestyksestä mainittakoon 3. palkinto Alkmaarin kansainvälisessä Schnitger-urkukilpailussa Hollannissa 1997 ja Kotkan kansainvälisen urkukilpailun voitto 2002. Syksystä 2002 hän on opettanut urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa. Mäkinen on toiminut vanhimman pohjoismaisen urkutaiteen yhdistyksen Organum-seuran hallituksen jäsenenä vuosina 2002-2004 ja Kansainvälisen kirkkomusiikin kesäakatemian taiteellisena johtajana Virossa vuosina 2007-2016. Mäkinen toimii myös Helsingissä katolisen Pyhän Marian kirkon urkurina.

Konserttisarjan idea lähti liikkeelle siitä, että maamme ehdottomasti paras tyyliurkujen rakentaja Martti Porthan täyttää 70 vuotta 7.6.2022 ja Mäkinen itse täyttää 50 vuotta 21.3.2023 – samana päivänä kuin Bach juhlii 338-vuotisjuhlaansa! Markku Mäkinen kertoo näin: Bach on ollut ”kotijumalani” 5-vuotiaasta asti, jolloin katselin televisiosta Olipa kerran ihmistä – vain ja ainoastaan alkumusiikin d-molli Toccatan takia, jota kuvitellen itse soittavani sohvatyynyistä rakentamillani uruilla. Urjalan kirkon Porthan-urut puolestaan olivat ensimmäinen kosketukseni tyyliurkujen maailmaan. Savonlinnan sekä myöhemmin Janakkalan ja Kotkan urkuviikkojen mestarikurssit loistavien Porthan-urkujen äärellä tarjosivat mitä parhaat puitteet opiskella barokkimusiikin esityskäytäntöjä loistavien opettajien opastuksessa – näistä opettajista varmasti yksi tärkeimmistä oli usein itse instrumentti! Kotkan urkuparvelle toki liittyy myös kuumat muistot tasan 20 vuoden takaa, jolloin kisailin Kotkan ensimmäisessä urkukilpailussa.

Kaikkihan muistamme, kuinka paljon Bach leikitteli numerosymboliikalla musiikissaan, mutta myös arkisessa elämässään. Kun häntä kosiskeltiin Mizlerin musiikkitieteellisen seuran jäseneksi, hän ei suostunut liittymään ennen kuin sai jäsennumerokseen 14 (neljätoistahan on numerosymboliikassa kirjainten BACH yhteenlaskettu lukuarvo). Tästä siis konserttien lukumäärä 14 – jos tarkkoja ollaan, myös Bachin 338-vuotispäivällä on oma tärkeä arvonsa: 3+3+8=14.

Koska konserttien määräksi rajasin tuon tärkeän luvun 14 ja musiikkia on melkoisesti, se tarkoittaa, että jokaisen ohjelman soiva kesto lähentelee kahta tuntia. Konserttiohjelmien rakentamisessa olen pitkälti seurannut kirkkovuoden kulkua, erityisesti koraalipohjaisten sävellysten valinnoissa, mutta myös vapaiden teosten affektivalinnoissa.Kinnulan konsertin punainen lanka on Bachin adventtiin ja joulunaikaan liittyvät koraalipohjaiset sävellykset. Konserttiohjelman vapaat teokset kommentoivat aihepiiriä välillä myötäillen, välillä vasta-argumentteja esittäen.

Urkuri ja cembalisti Markku Mäkinen (s.1973) on monipuolinen muusikko, joka esiintyy säännöllisesti kotimaan lisäksi eri puolilla Eurooppaa omin soolokonsertein ja kamarimuusikkona. Hän on tehnyt aktiivisesti yhteistyötä lukuisien eturivin laulajien ja instrumentalistien kanssa sekä toiminut kosketinsoittajana monissa maamme sinfoniaorkestereissa ja vanhan musiikin yhtyeissä. 

Koulutuksensa Mäkinen on saanut Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi 1999. Hän suoritti A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin urkujensoitossa 1998 prof. Olli Porthanin johdolla ja cembalonsoitossa 2001 Kati Hämäläisen oppilaana. Opintojaan hän on täydentänyt lukuisilla koti- ja ulkomaisilla mestarikursseilla. Vuosina 1998-2000 hän jatkoi urkujensoitonopintojaan Amsterdamin konservatoriossa prof. Jacques van Oortmerssenin johdolla suorittaen Tweede fase –tutkinnon (solistidiplomi) erityismaininnalla ”cum laude”.

Mäkisen kilpailumenestyksestä mainittakoon 3. palkinto Alkmaarin kansainvälisessä Schnitger-urkukilpailussa Hollannissa 1997 ja Kotkan kansainvälisen urkukilpailun voitto 2002. Syksystä 2002 hän on opettanut urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa. Mäkinen on toiminut vanhimman pohjoismaisen urkutaiteen yhdistyksen Organum-seuran hallituksen jäsenenä vuosina 2002-2004 ja Kansainvälisen kirkkomusiikin kesäakatemian taiteellisena johtajana Virossa vuosina 2007-2016. Mäkinen toimii myös Helsingissä katolisen Pyhän Marian kirkon urkurina.

Konserttisarjan idea lähti liikkeelle siitä, että maamme ehdottomasti paras tyyliurkujen rakentaja Martti Porthan täyttää 70 vuotta 7.6.2022 ja Mäkinen itse täyttää 50 vuotta 21.3.2023 – samana päivänä kuin Bach juhlii 338-vuotisjuhlaansa! Markku Mäkinen kertoo näin: Bach on ollut ”kotijumalani” 5-vuotiaasta asti, jolloin katselin televisiosta Olipa kerran ihmistä – vain ja ainoastaan alkumusiikin d-molli Toccatan takia, jota kuvitellen itse soittavani sohvatyynyistä rakentamillani uruilla. Urjalan kirkon Porthan-urut puolestaan olivat ensimmäinen kosketukseni tyyliurkujen maailmaan. Savonlinnan sekä myöhemmin Janakkalan ja Kotkan urkuviikkojen mestarikurssit loistavien Porthan-urkujen äärellä tarjosivat mitä parhaat puitteet opiskella barokkimusiikin esityskäytäntöjä loistavien opettajien opastuksessa – näistä opettajista varmasti yksi tärkeimmistä oli usein itse instrumentti! Kotkan urkuparvelle toki liittyy myös kuumat muistot tasan 20 vuoden takaa, jolloin kisailin Kotkan ensimmäisessä urkukilpailussa.

Kaikkihan muistamme, kuinka paljon Bach leikitteli numerosymboliikalla musiikissaan, mutta myös arkisessa elämässään. Kun häntä kosiskeltiin Mizlerin musiikkitieteellisen seuran jäseneksi, hän ei suostunut liittymään ennen kuin sai jäsennumerokseen 14 (neljätoistahan on numerosymboliikassa kirjainten BACH yhteenlaskettu lukuarvo). Tästä siis konserttien lukumäärä 14 – jos tarkkoja ollaan, myös Bachin 338-vuotispäivällä on oma tärkeä arvonsa: 3+3+8=14.

Koska konserttien määräksi rajasin tuon tärkeän luvun 14 ja musiikkia on melkoisesti, se tarkoittaa, että jokaisen ohjelman soiva kesto lähentelee kahta tuntia. Konserttiohjelmien rakentamisessa olen pitkälti seurannut kirkkovuoden kulkua, erityisesti koraalipohjaisten sävellysten valinnoissa, mutta myös vapaiden teosten affektivalinnoissa.Kinnulan konsertin punainen lanka on Bachin adventtiin ja joulunaikaan liittyvät koraalipohjaiset sävellykset. Konserttiohjelman vapaat teokset kommentoivat aihepiiriä välillä myötäillen, välillä vasta-argumentteja esittäen.

  • Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä