Kirkon saneerauksen suunnittelu on aloitettu

kuvassa lähikuvaa kirkon huonokuntoisesta ulkomaalipinnasta

Kinnulan kirkon julkisivun ja talotekniikan saneeraus on alkanut.

Kirkon julkisivu ja katto on maalattu viimeksi 90-luvun alkupuolella ja nyt on tarkoitus tehdä työ uudestaan. Kirkkohallituksen ja Museoviraston ohjeet ovat tiukentuneet, työ vaatii nyt esimerkiksi kirkon huputtamisen ja kaikkien entisten maalikerrosten poistamisen.

Katto on tehty 1916 ja vaikka on kunnon paksua terästä aikanaan laitettu, niin kaikella on ikänsä. Yli sata vuotta katon iäksi on hyvä saavutus.

Suunnittelun kilpailutus on tehty jo syksyllä 2021, kustannusarvion kasaamiseksi.

Pääsuunnittelijaksi on valittu Arkkitehtitoimisto Jyrki Jääskeläinen Seinäjoelta, kuntotutkimuksen tekee WSP Finland Oy Jarmo Minkkinen, sähkösuunnitelmista vastaa SSVP Finland Oy/ Kari Ojala ja LV suunnitelusta paikallinen LVI-Insinööritoimisto Jorma Niemonen Oy.

Seurakunta on saanut Kirkkohallitukselta kirkollisen kulttuuriperinnön hoitoon suunnattua avustusta 50% suunnitteluun ja kuntotutkimuksiin tälle vuodelle.

Suunnitelmat saadaan syyskuun loppuun mennessä, minkä jälkeen kilpailutetaan itse saneertaustyö. Vuoden vaihteeseen mennessä haetaaan avustusta kirkkohallitukselta ja ensikesänä 2023 on tarkoitus tarttua työhön.

Saadaan nähdä montako värikerrosta maaleja löytyy ja millaisia? Mihin väriin sitten päädytään, kun uudelleen maalataan?

Saadaanko kirkkoon sisävessa? Halutaanko se?

2022-05-23 15:37:15.0