Tiedote hautaustoimen maksujen korottamisesta

Osana valtion säästötoimia eduskunta on päättänyt leikata kirkon lakisääteisiä tehtäviä varten saamaa rahoitusta. Valtion rahoitusta leikataan vuoden 2025 alusta yhteensä 19,7 miljoonaa euroa. Lakisääteisiä kirkolle osoitettuja tehtäviä ovat hautaustoimi, väestökirjanpito sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpito.

Kaikkein vahvimmin leikkaus vaikuttaa seurakuntien lakisääteisistä tehtävistä isoimpaan kuluerään eli hautaustoimeen. Hautaustoimella tarkoitetaan hautausmaidenylläpitoa, hautaamiseen liittyviä palveluja ja vainajien säilytystä. Myös hautaustoimea palveleva hallinto sekä kiinteistöt luetaan hautaustoimeen. Leikkausta on perusteltu seurakuntien kirkollisverotulojen ennakoidulla kasvulla. Oikeudenmukaisuuden ja seurakunnan jäsenten uskonnonvapauden kannalta on kuitenkin ongelmallista, jos hautaustoimen kustannusten kattamiseen käytetään kirkollisverojen tuottoa. Näin arvioi myös eduskunnan hallintovaliokunta.

Eduskunnan hallintovaliokunnan enemmistö totesi lausunnossaan asiaa koskevasta lakiesityksestä, että leikkauksella ei olisi vaikutuksia ev.-lut. kirkon jäsenten ja kirkkoon kuulumattomien jäsenten yhdenvertaisuuteen, jos seurakunnat ja seurakuntayhtymät päätyvät korottamaan esityksen johdosta hautaustoimen palveluista perittäviä maksuja. Eduskunnan hallintovaliokunta edellyttää lausunnossaan lakiesityksestä, että seurakuntien jäsenten oikeudet turvataan suhteessa kirkkoon kuulumattomiin, eikä verotuloja käytetä hautaustoimen kulujen kattamiseen.

Hautaustoimen maksujen tulee olla sekä kirkkoon kuuluville että kuulumattomille samat. Siksi kirkollisverotuottoja ei saa käyttää hautaustoimen kuluihin, vaan ne tulee käyttää seurakuntien varsinaiseen toimintaan. Seurakuntien hautaustoimi rahoitetaan osuudella valtionrahoituksesta sekä hautaustoimen maksuilla. Hautaustoimen maksutuotoista pääosa muodostuu hautausten yhteydessä perittävistä maksuista. Näitä ovat esimerkiksi hautapaikkamaksut ja hautauspalvelumaksut.

Hautaustoimen maksut tulisi voida säilyttää vakaina. Seurakunnat ovat pyrkineet säilyttämään varsinkin paikkakuntalaisten hautapaikkamaksut alhaisina. Hautaustoimen maksut on tähän saakka määritelty oletuksella, että valtionrahoitus kattaisi kustannuksista pysyvästi suurimman osan. Koska haudan hallinta-aika on pitkä, tieto rahoituspohjan muutoksista tulisi tietää vuosia etukäteen.

Kinnulan kirkkovaltuusto (17 § 12.11.2024) on päättänyt nostaa hautapaikkamaksuja 1.1.2025 alkaen seuraavasti:

Hautapaikka (25 v) oman kunnan jäsenelle 150,- ja vieraspaikkakuntalaiselle 400,-

Hautauspalvelumaksuja korotetaan samalla seuraavasti:

oman kunnan jäsenelle arkkuhautaus 350,- ja uurnahautaus 100,-

vieraspaikkauntalaiselle arkkuhautaus 500,- ja uurnahautaus 300,-

Uutislistaukseen

Rantatontti myynnissä tarjousten perusteella

karttakuva myynnissä olevasta rantatontista Lampareen rannalla

karttakuva myynnissä olevasta rantatontista

MAA-ALUEEN MYYNTI

Kirkkoneuvosto 40 § (10.6.2024)

Uuden pappilan (Keskustie 80) ja Lampareen välissä on n. 3500 mmetsäinen tontti. Tontti sijaitsee asemakaava-

alueella, eikä siinä ole rakennusoikeutta. Tontilla sijaitsee kunnan viemäripumppaamo, muita rasitteita ei ole.

Päätösesitys:                                                                                                                                                      

Kirkkoneuvosto päättää laittaa tontin julkiseen tarjouskilpailuun. Myynti-ilmoitus julkaistaan seurakunnan

kotisivulla. Seurakunta pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä yhtään tarjousta. Tarjoukset pyydetään

31.7.2024 mennessä.

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuneista kuluista (kauppakirja, kaupanvahvistus ja lohkominen).

Kirkkoneuvoston päätös 40 § (10.6.2024): Hyväksytään muilta osin, mutta tarjoukset pyydetään 15.8.2024

mennessä.

Sinikka Niemonen
Sinikka Niemonen
Talouspäällikkö
Kirkkotie 2
43900 Kinnula

12.6.2024 10.08