Kun sairastuu vakavasti

Sairastuessa elämän perusta järkkyy. Tulevaisuus alkaa vaikuttaa epävarmalta ja mieli myllertää. Näiden tunteiden käsittelyyn voi tarvita apua luotettavalta ulkopuoliselta taholta. Seurakunnan työntekijä voi tulla käymään kotona tai sairaalassa, tarpeen mukaan. Ehtoollisen saaminen on myös mahdollista.

Läheisen sairastuessa on hyvä jakaa kaikkia tilanteen herättämiä ajatuksia. Joskus voi tuntua, että ei halua kuormittaa muita omilla peloilla ja surulla ja silloin näitä tunteita voi purkaa esimerkiksi diakoniatyöntekijälle tai papille.

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla