Rippijuhla eli konfirmaatio

Rippijuhla koostuu kirkossa pidettävästä konfirmaatiosta ja kotona pidettävästä juhlasta. Kinnulan seurakunnassa vietetään rippijuhlia yleensä kerran vuodessa kesällä. Yksityisrippikoulun vuoksi rippijuhlat ja konfirmaatio voi olla mihin aikaan vuodesta tahansa.

Juhla on konfirmoitaville, yleensä nuorille, tärkeä merkkipaalu elämässä. Kirkkoon kutsutaan nuorten vanhempia, kummeja, isovanhempia ja kaikkia heille tärkeitä ihmisiä. Kummit ovat mukana alttarilla siunaamassa omia kumminuoriaan. Konfirmaation ja rippikoulun myötä saa oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliseen, toimia kummina, voi tulla vihityksi avioliittoon kirkollisesti, saa äänestää kirkollisissa vaaleissa täytettyään 16v ja voi asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa täytettyän 18v.

Konfirmaatiojuhla kirkossa on aina jumalanpalvelus. Kinnulan seurakunnassa se on usein samalla sunnuntain pääjumalanpalvelus, siis avoin kaikille seurakuntalaisille. Konfirmaatiomessun kaavaan voi tutustua virsikirjan liiteosan avulla. Lisätietoa rippikouluista löydät täältä.

Ohjeita vanhemmille ja kummeille

Kinnulassa on ollut perinteenä, että joku nuorelle läheinen aikuinen, mielellään kummi, on mukana siunaamassa nuorta konfirmaatiojuhlassa. Luottamustehtävästä on hyvä sopia hyvissä ajoin ennen juhlapäivää. Kummien ohjeistus tapahtuu kirkossa konfirmaatiojuhlan alussa ja kummien on syytä valita istumapaikka läheltä käytävää josta on helppo pääsy alttarille.

"Kätesi laske Herramme, suojaksi rakkaan lapsemme, tueksi nuoren sydämen, vain sinä, Jeesus, tunnet sen." Virsi 236:1

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen