Kinnulan Porthan-urut

Urkurakentamo Martti Porthan Oy rakensi Kinnulan kirkkoon urut jotka valmistuivat vuoden 2017 alussa.

Kinnulan kirkon urut on rakennettu Silbermann-tyylin mukaisesti. Urut eivät ole kopio mistään tietystä soittimesta, mutta esikuvasoittimet löytyvät Saksasta Ponitzista  ja Röthasta. Urkurakentamo Martti Porthan Oy on perehtynyt hyvin tämän tyylisien urkujen rakentamiseen mm. lukuisien tutustumis- ja tutkimiskäyntien myötä. Erityispiirteenä tässä soittimessa on se, että kaikissa kolmessa pillistössä on Principal 8’-äänikerta. Disposition on suunnitellut työryhmä Martti Porthan, Christian Ahlskog ja Martti Hertteli.

Urkujen rakentajina ovat toimineet Martti Pothanin lisäksi pääasiassa Kari Hella ja Timo Salonen urkurakentamo Martti Porthan Oy:stä. Urkujen fasadissa olevat koristeveistokset on tehnyt suomalainen koristepuuseppä Tero Hulkkonen Taipalsaarelta. Niiden aiheissa on yhdistetty Silbermannin varhaista ja myöhempää tyyliä. Veistoksiin on käytetty suomalaista lehmusta.

KINNULAN PORTHAN-URKUJEN DISPOSITIO:
HAUPTWERK:                                  OBERWERK:                           PEDAL:

Bordun 16´                                     Principal 8’                             Subbass 16’
Principal 8’                                       Gedackt 8’                              Principalbass 8’
Rohrflöte 8’                                      Principal 4’                             Posaunenbass 16’
Octava 4’                                          Rohrflöte 4’
Spitzflöte 4’                                      Octava 2’                                II/I, I/P, II/P
Octava 2’                                          Nasat-Sesquialtera
Mixtur 4f                                          Cimbel 2f