Kinnulan kirkon remontti suunnitelmissa

Kinnulan seurakunnassa suunnitellaan kirkon remonttia. Remontin kohteena on ensisijaisesti julkisivu eli katto ja ulkomaalaus. Lisäksi päivitetään talotekniikkaa, mikä on osittain alkuperäistä.

Nykyinen peltikatto on laitettu vuonna 1916, hyvin on kestänyt ja toivotaan tietenkin että puhdistuksella ja maalauksella kestäisi vielä jonkin aikaa. Nyt kuitenkin selvitetään katon kunto, onko jo aika vaihtaa uusi.

Ulkomaalaus on edellisen kerran tehty 1994, eli on jo korkea aika uusia.

Osa sähköistyksestä on alkuperäistä eli -70 luvun alkupuolelta ja lämmönvaihdin on -80 luvulta, kun Kinnulaan tuli kaukolämpö. Seurakunta on silloin tehnyt viisaan päätöksen luopua öljylämmityksestä ja siirtyä kaukolämpöön.

Nyt selvitellään kustannusarviota suunnittelun ja kuntotutkimuksen osalta, tämän perusteella haetaan Kirkkohallituksen rakentamisavustusta ensi vuodelle. Vuoden 2022 aikana tehdään rakennushistoriaselvitys, kuntotutkimukset ja suunnitelmat.

Näistä selviää varsinaisen remontin laajuus ja kustannusarvio, sitten päästään hakemaan rakentamisavustusta  vuodelle 2023 itse remonttiin.

Remontin omarahoitusosuuteen käytetään metsänmyyntituloja ja säästöjä.

2021-11-12 10:38:28.0